Meine Sicht der Dinge

Die Freude am Fotografieren entsteht bei mir aus der Liebe zum Leben – sie ist begründet im Interesse den Dingen gegenüber. Ich sehe Fotografieren als eine Anteilnahme an meiner Umwelt, nicht als eine intellektuelle oder logisch-kalkulierende Tätigkeit. Meine Bilder entstehen als erstes durch Gefühl und Zuneigung, dann erst kommen Konzeption und Technik hinzu. Für mich kommt es auf das Sehen an, denn erst der Blick zeigt ein Subjekt – und verleiht ihm Gestalt und Wirkung; so, wie erst das Licht die Farben freigibt. 

Einem Moment würdig zu seiner Ästhetik zu verhelfen und damit zu kommunizieren, das begeistert und erfüllt mich –  und das ist es, worauf es in meiner Arbeit ankommt. 

All das macht mich als Bildgestalter und Director of Photography aus. Eine wichtige Aufgabe sehe ich jedoch auch darin, dem Set Struktur zu geben, es anzuleiten und für ein gutes Miteinander zu sorgen.

Die Regie ist es, die den Plot erdacht oder eine vorhandene Geschichte umsetzt, Ihr gilt meine uneingeschränkte Unterstützung – von Anfang bis Ende. Ich schaffe einen Raum, in dem ein Regisseur*in gerne und in Ruhe inszeniert. Rasch erkenne ich, wie eine Szene zu fotografieren ist, damit sie der Handlung und Emotion gerecht wird, sie stärkt und visuell intensiviert. Dabei setze ich als erstes auf meine Intuition und Erfahrung – und dennoch: Konzeption in der Vorbereitung bildet immer das Fundament. Meinen Wirkungsbereich als Bildgestalter versuche ich so offen wie möglich zu gestalten. Es geht um einen Management-Job, um das Koordinieren großer Teile des Teams, das Einhalten der Zeiten und des Budgets. Die Auseinandersetzung mit allen Abteilungen und relevanten Themen ist mir ebenso wichtig, wie das große Ganze im Blick zu behalten. 

Jeder Teil des Filmemachens ist aufregend und schön. Hier nimmt jedoch die Vorbereitung für mich einen besonderen Stellenwert ein. Das herausarbeiten und definieren einer Vision ist mir hier wichtig und immer Grundstein in der Zusammenarbeit mit dem Regisseur*in. Es ist ein kreativer Prozess, oft gewürzt mit dem Kennenlernen vieler neuer Menschen, Themen und Orte. Gemeinsam mit dem Regisseur*in lasse ich ein Fantasiekonstrukt entstehen, das den Zuschauer später wirkungsvoll treffen soll. Hier findet für mich ein sehr wichtiger und erfüllender Teil meiner Arbeit statt. 

In der frühen Entstehungsphase verständige ich mich mit der Produktion, den Redakteuren, Producern und Produzenten. So lassen sich die Rahmenbedingungen ausmachen und die Wünsche und Vorgaben einplanen. Mir ist es wichtig, bei der Auswahl der Drehorte dabei zu sein, über Dramaturgie, Szenenbild, Licht und Farben (u.a.) zu sprechen. Nur wenn alles ineinander greift kommt es am Ende zu einem stimmigen Resultat. Ich mag es, zügig zu drehen; Augenblicke lassen sich nicht immer zur Gänze durchplanen (und sollten es auch nicht). Ich leuchte planmäßig ein. Ich bringe Drive ins Set. An einem konzentriert und stetig arbeitenden Filmset entstehen die tollsten Filmmomente in einem ausgewogenen Zusammenspiel zwischen Planung und Spontaneität. Mein Ziel ist es immer, mit den mir zur Verfügung stehenden Mitteln, das Maximum an Production-Value herauszuholen und somit ein hochwertiges Filmerlebnis zu schaffen.

Ebenso wichtig ist es mir aber, dass alle Beteiligten des Stabs genau informiert sind und wissen, worum es zu jedem Zeitpunkt der Produktion geht. Was meine Person betrifft, so bin ich für alle Fragen offen und immer ansprechbar. Permanente, klare und ergebnisorientierte Kommunikation ist mir extrem wichtig. Film ist das Aufeinandertreffen vieler Künste und muss dementsprechend gut organisiert sein. Von jedem einzelnen Teammitglied erwarte ich vollen Einsatz und Souveränität. Bei der Crew-Auswahl ist für mich die menschliche Komponente ausschlaggebend.

Die konsequente und zielgerichtete Vorbereitung mit dem Regisseur*in ermöglicht es, am Set erfolgreich und schnell zu arbeiten. Ich bevorzuge Regisseure*innen, die wissen was sie wollen, ob visuell und/oder inhaltlich. Ich lasse mich nicht durch den Tag tragen, ich nehme den Platz der frei ist und agiere. Der tatsächliche Dreh ist für mich eine grandiose Phase, da ich ein Macher bin, so starte in jeden Drehtag mit Elan und Energie (Inkl. guter Laune).

Struktur, Klarheit und starke Wirkung – dafür stehe ich.

Wenn es die Möglichkeiten der Produktion zulassen bzw. es dem Format hilft, drehe ich gerne mit mehreren Kameras – es gibt mir die Chance, parallel wertvolle Teile der Handlung einzufangen. Je nach Dreh kann ein Multi-Kamera-Shoot Vorteile haben, es verringert die Wiederholungsrate der Einstellungen und ermöglicht das Schneiden einzigartiger Momente aus verschiedenen Blickwinkeln.

Als langjähriger Fotograf liegt mir die Bildbearbeitung im Blut. In der Postproduktion bin ich präsent und bringe das Material im Color Grading zu seiner finalen ästhetischen Bestimmung.

Meine Erfahrungen bei kleinen und großen Produktionen, einfachen und sehr komplexen, geben mir die Fähigkeit, den verschiedenen Verantwortlichkeiten gerecht zu werden und das Gleichgewicht zu halten.

My Statement

The joy that photography gives me, is rooted in my love for life itself, in a curiosity and a deep interest in the world. To me, it is pure emotion, it’s a feeling, it’s affection and trusting your guts. Conception and technology are added later, after that initial spark. Just like it’s the light, that reveals the colors, it’s the sight, that gives shape. 

Giving a moment his unique aesthetic and communicating through it – amazes and fills me. Thats what matters in my work and build up my visual conviction as a cinematographer. One of my most important tasks is to support the director’s vision. It is part of my job to create an atmosphere, a space, where he can orchestrate the scenery. I quickly recognise how to photograph a scene so that it does justice to the plot, strengthens it and become visually attractive. Even though, in the moment, I rely on intuition and experience, conception and preparation always forms its base. Moments can’t (and shouldn’t) be fully planned. A film set that flows in a concentrated and steady way, creates a well-balanced interplay between planning and spontaneity. That’s where my job becomes a management job. It doesn’t end with my department boundaries. Staying within time and budget is just as much in my responsibility as coordinating and keeping track with the people involved. 

A film is created only through intense collaboration, directly visible through the teamwork between director and cinematographer. Elaborating and defining a clear vision is the foundation of my work with the director. Additional, the communication with the production and producers are key to a successful collaboration. It determines not only the basic conditions, but also helps defining expectations and individual preferences. At that stage, I see myself as an arbitrator between the production and my team. I am open for questions and think a well informed team works smooth and swiftly. A permanent, respectful flow of communication prevents misunderstandings and delays. Film is the meeting of many arts and therefore has to be well organised. I expect full commitment with sovereignty from each team member. 

That said, I love to be involved myself. The exchange about locations, dramaturgy, acting, costume, make-up, production design, lighting, camerawork, colors — this development of an overall concept is what drives my passion. The moment of forming a vision, in collaboration with the director is a very exciting part of my work. If the production allows, I see a large advantage in shooting with several cameras — it gives me possibility to capture valuable moments in parallel, not everything can be recreated. 

My experience in small and large productions, from simple to very complex, gives me the ability to meet the demands and keep the balance. 

About art

Communicating with artistic work always seemed desirable to me. My work as a cinematographer is based on that as well.

The touch

Emotion gives the medium of film the decisive power. It is the reason for our sure concern and attention; emotion controls and directs our lives at all times. It is the driving force that we follow, in which we reflect and recognize ourselves. Touching and being touched I consider as the true soul of film.

Energy

My lifelong interest applies to the pictures. They always exist in space – but it’s the choice of a frame that creates an energy in the chosen image whose origin and effect would otherwise have remained hidden.

The poetic look

It is the look – that creates and shapes. It is the gaze – that helps a moment to its aesthetics. This poetic look is restrained. That does not mean, however, that he remains uninterested in the action. Calm and attention result in a quality of their own. It is a merge of things and a romantic concentration in which clarity and structure do not limit, but create identity.

About me

I was born in Berlin, Germany, March 2. 1982. Growing up in Berlin in the ’90s means to grow up in a city that changes, that gave space to me as a young creative. My creative career started building surreal objects out of my father’s left-overs from his architecture model work. The next step was me, exploring my mother’s brushes and pencils. I drew a lot and loved to combine everything I could reach. The artistic orientation of my parents was probably the foundation of my creative development. Soon I got my first camera and started taking black and white pictures – first at home but soon I preferred being in the streets and just followed wherever the lens took me. 

I deeply loved Berlin, it was an urban playground and a colorful inspiration. I spent a lot of time standing at crossroads waiting for the moment to catch, looking at shop-windows, framing the new buildings around and discovering the streets of my neighborhood. I really took an early interest in the visual arts. My devotion to and fascination for photography continued and slowly my images began to move. After school I started doing what I really wanted: In the next years I worked as an assistant camera on various films. Beside this my own body of work grew and I keep getting further in developing my personal style. On professional work, I learned the rules of business that took me where I am today. 

These days I do commercials, music videos, TV-productions, photo-shoots as well as independent projects. I‘m a skilled and reliable cinematographer and a very good team player.

Working on many different projects, I developed a special reputation for not only my work as a cinematographer but also for my personal style and talent as a photographer.

Thx for reading… Jakob

Privacy Settings
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy
Youtube
Consent to display content from - Youtube
Vimeo
Consent to display content from - Vimeo
Google Maps
Consent to display content from - Google
WordPress Cookie Plugin von Real Cookie Banner